Mental selvkorrigering vs teknikkbasert løsning

Nå og da opplever vi alle større eller mindre grad av  "dette en skikkel dårlig dag", jeg føler meg lite motivert, jeg er trist, jeg er bekymret osv. Som regel føler vi at det er noen vi mangler eller det er noe vi har lyst til å bli kvitt. Vi opplever at det er noe galt med oss og kjennes virkelig. Men, vit at uansett jo virkelig det oppleves så er det ingen verdens ting galt med deg.

Vi prøver etter beste å komme ut av en vond følelse, men det er fordi vi ikke har en forståelse av hvor vonde følelser kommer fra og hva de egentlig prøver å fortelle oss.

De fleste prøver å komme seg ut av en vond følelse på følgende måte

  1. En vond følelse kommer over oss.
  2. Vi prøver å finne årsaken til den vonde følelsen ved å se tilbake på vår fortid, se inn i fremtiden eller skylde på noe i omgivelsene våre.
  3. Vi føler oss enda værre
  4. Vi prøver å benytte en teknikk, metode eller verktøy som en venn, en selvhjelps bok eller en psykolog / coach har fortalt oss å implentere når vi føler oss 'nede'.
  5. Vi føler oss enda værre 

Deretter repeterer vi som regel punkt 2 til 5 ved å stadig lete utenfor oss selv samt bytte ut diverse teknikker, metoder og verktøy i håp om at vi ska føle oss bedre.

Hjelper det?

Nå og da KAN det hjelpe, men ikke alltid, samt at vi som regel må ha ulike metode, teknikker og verktøy for ulike opplevelser.  Alle følelser går over av seg selv, enten av seg selv  eller når vi gir slipp på tankene, men hvordan gi slipp på våre tanker?

Vi tror ofte det er teknikken, metoden eller verktøyet som fikk oss til å føle oss bedre. Eller vi tror at hvis vi ikke benyttet oss av de så ville vi følt oss enda verre. Men, det handler egentlig om noe helt annet: Fra metode, teknikk og verktøy til forståelse

Hva skal vi gjøre hvis vi mentalt ikke føler oss bra?

  1. En vond følelse kommer over oss.
  2. Gjør ingen verdens ting med følelsen, ikke døm den, ikke prøv å fiks den.
  3. Fortsette med det daglige vi gjør
  4. Vi vil føle oss bedre

Tilsvarende vår fysiske helse så har vi mennesker en selvkorrigerende god mental helse.

Dine følelser er KUN EN VARSELLAMPE som forteller deg noe om hvordan du forholder deg til tankene dine i øyeblikket.

Følelsene sier faktisk at du tar 'feil', du ser ikke klart fordi du er på en lav state og følelsen gir beskjed om at du skal la tanken dine passere eller rett og slett ikke bry deg om de. Prøver du å tenke deg ut av det så vil den vonde følelsen bare forsterkes.

Lyser oljelampa på bilen så er det et tegn på at du ikke skal kjøre milevis. Kjører du på en motorvei og kommer for langt på høyre side av veien begynner bilen å riste pga av rillene i veikanten. Rillene er med på å guider deg tilbake. Dårlige følelser er til for å guide deg tilbake til ro og harmoni. Har du forstuet foten så holder du den i ro, får du et sår så lar du det bare gro, men flikker du på skorpen så vil det ikke gro. Når du gir slipp på tankene eller lar være å tror på de vil vonde følelser automatisk gi slipp.

Du kan ikke fikse noe som ikke er ødelagt

Roger Kvaløy

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.