Du er ikke redd for det du er redd for

- Hva?, er jeg ikke redd for det jeg er redd for?, tenker du kanskje. Din opplevelse av redsel kan ingen ta fra deg, men jeg mener bestemt at du ikke er redd for det du er redd for, det handler egentlig om noe helt annet.

Det er mange ord vi kan sette på redsel, det kan f.eks være frykt, bekymring, skremmende osv. Det handler om en følelse som vi kjenner på ved trussel eller risiko.

Vonde følelser, hvor kommer de egentlig fra

Redsel er et veldig fundamentalt instinkt hos oss mennesker og er veldig godt å ha for å overleve, men dessverre oppfatter vi redsel som om det skulle være liv og død, noe det veldig sjelden er. Alle slike redsler og bekymeringer du har er KUN fordi du ikke er tilstede i øyeblikket. Dine redsler og bekymringer handler ALLTID om din fortid og/eller fremtid, som faktisk ikke eksiterer. Livet ditt består kun av øyeblikk. Men, mange av oss har blitt eksperter å bekymre oss

Med en forståelse fra av hvor våre følelser kommer fra, de kommer 100 % fra våre tanker i øyeblikket. Du skaper med andre ord din virkelighet fra øyeblikk til øyeblikk ved hjelp av dine tanker. Og det er ikke tankene i seg selv som er skumle, gode, dårlige eller ligende, det er hvordan du forholder deg til de som skaper trøbbel. Men, en tanke i seg selv har ingen verdens verdi før du gir den verdi.

Intelektuelt kan det være utfordende å godta dette, men våg å åpne opp for å se noe nytt. Ved denne forståelsen vi du plutselig oppdage at mye frykt, redsel og bekymringer smuldrer bord uten at du gjør noe som helst. Det blir som å ta et troll ut i sola, og så sprekker det.

Utover forståelsen, får mennesker jeg snakker med en 'wake up call' når jeg sier følgende:

- Du er ikke redd for det du er redd for, men du er redd for at du ikke skal klare å håndtere situasjonen, ....gitt at den slår til.

Opp til nå i livet ditt har du opplevd vanskelige situasjoner, kanskje noen du også fryktet på forhånd, men du klarte håndtere de. Jeg sier ikke at opplevelsen var god, men du er her idag, fullt oppegående. Det er ingen ting galt med deg. At du tidligere har klart å håndtere vonde opplevelser er bevis nok. Hvis du klarte å håndtere de tidligere, hvorfor tror du da ikke at du skal klare å håndtere eventuelt fremtidige?

Roger Kvaløy

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.