Ikke tenk så mye for da kan du få et problem du ikke har.

For en tid tilbake var jeg i Stavanger å fulgte  min datter som var deltager i NM for juniorer i turn. En av øvelsene var bom hvor hun blant annet tar forlengs, sidelengs og baklengs salto. Utover det å få til tilfredsstillende saltoer skal hun lande trygt og holde balansen på en bom som kun er 10 cm bred.

Jeg har tidligere spurt min datter - "Når du tar salto på bommen, hva tenker du på da?" Hun så da undrende på meg, og med en noe streng stemme sa hun følgende – ”Pappa!, DET der spør du meg ALDRI om igjen, da kan det jo hende jeg begynner å tenke.”

Idrettsutøvere er generelt veldig gode på å la være å tenke når de er fokusert og i aktivitet. De stoler fullt og helt på det de har øvet inn, de kommer i en god flyt og ”bare gjør arbeidsoppgavene sine’, og det uten å tenke. Problemer oppstår først og fremst når de begynner å tenke for mye.  Jeg har ofte hørt reportere stille følgende spørsmål til utøvere:

  • ”Hva tenkte du underveis i løpet da du rykket fra feltet?”  
  • "Hva tenkte du rett før du skulle sette den avgjørende straffen?"

Svaret er nesten utelukkende - "Jeg tenkte ikke". Som nevnt, problemene dukker om når en utøvere begynner å tenke for mye. 

Målet er ikke å stoppe tankerekken, det er umulig. Men, det er hvordan en idrettsutøver forholder seg til tankene i øyeblikket som er avgjørende om de gjør en god prestasjon eller ikke.

- Hva er den største mentale feilen utøvere gjør?
Jeg vil påstå at det det er å benytte teknikker, metoder og mental trening for komme ut av en usikker følelse. Les mer om myten om mental trening.

Det er forstålig at en idrettsutøver har lyst å komme ut av en usikker følelse. En usikker følelse gjør noe med prestasjonen. Ingen klarer å prestere på sitt beste med en usikker følelsere i kroppen. Men, en usikker følelse, hvor kommer den egentlig fra?

Hva med idretter hvor det 'kreves' å tenke? En skulle jo tror at da MÅ de tenke, så feil kan en ta. Sjakkspilleren Magnus Carlsen sa følgende på NRK Lindmo da han blant annet ble intervjuet om det å være i flyt.

Lindmo: - "Hva er det i hodet ditt når det er optimalt?" 
Magnus Carlsen: - "Når det går riktig, jeg er fokusert på  å ha det gøy. Det er bare en lek, det flyter. Jeg vet ikke hvorfor trekkene kommer til meg, men det kommer automatisk.

Tanker om tanker

Det er ingen ting galt å tenke, vi har alle fått den gaven, men vit at den også kan bli din verste fiende. Du kan undre deg, prøve å huske på noe, løse noe basert på en formel, huskeliste eller ligende. Men, altfor ofte tror vi at vi kan tenke oss ut av et problem, men da er det aller beste å la være å tenke i det hele tatt. 

Det å ikke tenke på noe er veldig vanskelig, og mange har en rekke ideer og strategier på hvordan håndtere dette. Men, det trenger du ikke! Når du har innsikt og forståelse i hva tanker egentlig er og at dine følelser skapes 100 % fra hvordan du forholder deg til dine tanker i øyeblikket, ja da forløses mye. Du trenger ikke å lære deg å tenke anderledes, tilsvarende du trenger ikke lære deg å drømme anderledes.

Alle har tilgang på gode ideer, kreative løsninger, god flyt osv., det bare dukker opp. Problemet er at det ofte dukker opp selvkritiske tanker rett etterpå og egoet tar over og dømmer dine gode ideer, kreative løsninger.

Konklusjon:

  •   Ikke tenk så mye for da kan du få et problem du ikke har. 

Du kan også lytte til dette blogginnlegget som podcast.


Roger Kvaløy

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.