Hvordan skape god dialog? Nøkkelen ligger hos deg selv
For en tid tilbake fikk jeg en forespørsel om å holde et foredrag om kunsten å gå i dialog med mennesker. Spørsmålet var enkelt, men likevel komplekst: «Hvordan går du i dialog med andre, og hvordan møter du deg selv i møtet med andre?»
Dette kunne fort blitt et standard foredrag om kommunikasjonsteknikker, kroppsspråk, aktiv lytting og positivt selvsnakk. Vi har alle sett bøkene og artiklene: "7 steg til god kommunikasjon" eller "Din vei til suksess".
De aller fleste vet intellektuelt hva som skal til. Kanskje har du vært på kurs, eller lest teorien. Likevel er det ofte noe som stopper oss fra å oppnå den gode samtalen i praksis.
Så, hvor ligger egentlig svaret?
Dialog starter innenfra
La oss først se på definisjonen. Ordet dialog kommer fra de latinske ordene dia (igjennom) og log (samtale). Wikipedia definerer det som en samtale mellom to eller flere personer.
Men denne definisjonen mangler det aller viktigste elementet: Den indre dialogen.
Din indre dialog er fundamentet for at du skal klare å ha en god dialog med andre. Uten å være på talefot med deg selv, blir det vanskelig å nå frem til andre.
Paradokset med foredrag
Å holde et foredrag om dialog er egentlig en selvmotsigelse. Et foredrag er ofte en monolog – en ekspert står på podiet for å lære bort noe, mens publikum lytter. Dialog er det motsatte; det er utveksling.
Jeg innså raskt at den beste måten å demonstrere dialog på, var å faktisk gå i dialog med de som hørte på.
Vi lærer ofte en trygg «formel» for presentasjoner:
-
Vit hva du skal si.
-
Si litt om hva du skal si.
-
Si det.
-
Oppsummer det du har sagt.
Problemet med denne formelen er at du binder deg til et manus. Fordelen er at det føles trygt. Men spør deg selv: Har du med powerpoints og stikkordslister fordi det gir verdi for publikum, eller kun for din egen trygghetsfølelse?
Tillit til øyeblikket
Vi mennesker er ofte bekymret for fremtiden. Vi prøver å forutse reaksjoner for å beholde kontrollen.
-
"Hva om jeg glemmer hva jeg skal si?"
-
"Hva om jeg sier noe dumt?"
-
"Hva om de er uenige?"
Når hodet fylles av denne støyen, mister du tilgangen til din egen visdom. Visdommen er alltid tilgjengelig, men du får først tilgang til den når du har ro – en god sinnstilstand. Hvis du tør å stole på at det rette dukker opp i øyeblikket, vil du oppleve en helt annen flyt.
Frykten for andres reaksjoner
Når du går i dialog med flere mennesker samtidig, vil reaksjonene variere. Noen får en a-ha-opplevelse, noen er enige, andre uenige, og noen kan til og med bli provosert.
Her er en viktig huskeregel: Så lenge du formidler budskapet ditt uten en skjult agenda, er du aldri ansvarlig for andres reaksjoner.
Frykten for «skumle» reaksjoner gjør at vi ofte pakker inn budskapet eller overtenker konsekvensene. Møter vi motstand, går vi ofte rett i forsvar. Vi argumenterer oss vill, eller vi trekker oss tilbake kun for å slippe ubehaget.
Veien tilbake til ro
Det er ikke slik at du skal stå på ditt for enhver pris. Ny informasjon og innsikt kan endre perspektivet ditt. Men forskjellen ligger i hvor du opererer fra:
-
Fra klarhet og ro vil du evne å ta innover deg nye fakta.
-
Fra forsvar og "koking" vil du være stengt for andres visdom.
Nøkkelen er enkel, men krevende: Behold roen. Og skulle det begynne å koke i hodet? Ikke gjør noen verdens ting. Vent. Du vil automatisk falle tilbake til ro når tankene får lagt seg.
God dialog starter med roen i deg selv.
Roger Kvaløy